portrett Circular YlveTMaleriene i denne utstillingen med tittel noir, er utført med olje på pleksiglass. Ylve Thon er opptatt av oljemaleriet. Hun er en av dem som jobber med det klassiske håndverket maleriet består av; fargeteori, teknikker, pigmenter, kunsthistorien, bestanddelene i maleriet.


skygge Ylve Thon 72 dpi

 Skygge, olje på pleksiglass, 130 x 97 cm, 2016. Foto: Linda Espeland / Studio LL.


YLVE THON | Separatutstilling NOIR

Vi inviterer til Ylve Thons utstilling NOIR

Åpning er fredag 13 oktober kl 18
Åpningsord ved Mirjam Kristensen
I utstillingsperioden er arteriet åpent fra torsdag til søndag kl 12 -16. Utstillingen står til 12. november.



Maleriene i denne utstillingen med tittel noir, er utført med olje på pleksiglass. Ylve Thon er opptatt av oljemaleriet. Hun er en av dem som jobber med det klassiske håndverket maleriet består av; fargeteori, teknikker, pigmenter, kunsthistorien, bestanddelene i maleriet. Fargen og oljemaleriet har alltid vært det bærende elementet i kunstnerskapet. Hun jobber mye med å finne de ulike fargenyansene og skape uventede fargekombinasjoner. Mange av arbeidene består av 2 farger hvis valør, opasitet, matthetsgard og metning ligger tett opp mot hverandre. De store flatene består av små strøk, som gir spill og skinn i lys og skygge i overflaten. Teknikken er presis og grundig og det er viktig for henne å la maleriene ta den tiden de tar, å jobbe med maleriet på sine egne premisser, med lange perspektiver.
Samtidig har det mørke, naturmotivene og en generell ambivalens lenge preget Thons arbeider. Thure Erik Lunds forfatterskap har vært en inspirasjon for hennes arbeid, det reelle og det psykologiske landskapet Lund beskriver i sine bøker har noe kjent ved seg, noe som hjemlig, en grunnfølelse. 
Motivene er dels basert på egne foto, andre ganger hentes motiver fra kunsthistorien, som stiliseres, gjøres utsnitt av og forandres til motivet trer frem som noe nytt eller noe annet. Hvert motiv kan gjentas flere ganger, gis en ny sjanse. Motivene er noen ganger klassisk vakre og andre ganger nesten problematisk idylliske. De er avbildninger av natur, men kan ikke klassifiseres som naturalistiske. 
Det som er uvanlig med disse maleriene er materialbruken. Pleksiglasset gjør maleriene tredimensjonale, siden både forsiden og baksiden av platen kan bearbeides. Flaten i pleksiglass er helt glatt, noe som gir andre kvaliteter i disse maleriene enn maleri på lerret. Penselstrøkene gir mye bevegelse i lysskinnet i bildene og maleriene endrer seg mye når man som betrakter beveger seg i rommet.

 ---